Thursday, December 23, 2010

ini famili gua, bukan famili lu

ni abah, Daud bin ibrahim. 48 tahun. seorang penulis bebas tetapi memegang jawatan pengarah dekat fajar-able parking park,Johor. Saya belajar seperkara dari dia, iaitu tiada benda boleh buat kita putus asa. saya sayangkan abah. cuma mungkin ada 2 atau 3 kali saya tidak sependapat dengan abah. Dia seorang yang tegas, dari segi pelajaran, saya akan cuba sedaya upaya saya untuk PMR. tapi abah terlalu mengharap, saya takut akan semua itu. saya tidak pandai, saya seorang yang bodoh dan lembap, itu yang saya tahu, tidak perlu anda cakap, saya sedar akan kelemahan diri saya. Abah sanggup 'membela' saya dan 8 anak yang lain.topup handphone, buku pelajaran, semua abah yang tanggung. Mungkin, saya pernah berkecil hati dengan dia. pelbagai punca jadi masalah. tapi pengalaman saya paling penting. saya pernah bersengkang mata untuk membantu abah berjumpa KDN. abah seorang yang kaya pengalaman, tapi dengan pengalaman yang dia ada, dia sering dicemburui dan orang yang berada disekelilingnya mahu dia jatuh.


ini ummi saya. Suriani Che Adnan. 38 tahun, seorang surirumah sepenuhmasa. saya menghormatinya, dan saya tidak dapat bayangkan jika terpaksa berpisah dengannya. Dia tukang masak terhebat , saya tahu, yang paling orang gilakan masakan dia ialah, meehun sup dan mee goreng, Maaflah, saya tak suka sangat mee goreng, mungkin sudah bosan. saya akan ulang makan mee hun sup selama 4 hari berturut-turut tanpa nasi. HAHA. ummi sering dimarahi oleh angah. *bukan mak yang marah anak* sebab ummi selalu membebel. saya faham, tapi kadang-kadang saya pun sekali naik angin. kesian tengok ummi. dia banyak berkorban, tetapi tak pernah nak dihargai. muka berkedut, nak buat macamana, orang lain habis duit beli makeup, cucuk vitamin. ummi mempunyai anak 5 orang, semua pemalas. ada yang satu pinggang pun tak mahu basuh, kadang-kadang abah yang basuh. tapi baju, sekali basuh, 3 mesin. semua faham, tapi malas nak bantu dia. termasuk saya. tu yang bila ummi tk masak, malas nak bising, cr makan luar. apa-apa pun, i love you ummi

Muhd Ihsan Ibrahim B Daud. 24 tahun, pemain bola ATM. seorang yang ramah dengan adik-adik cuma adik-adik tahu nak beramah. garang, sedikit mempunyai perangai abah. saya pasti, abang long yang paling banyak kena marah dengan abah. mungkin orang akan cakap, biasalah anak sulung. bagi aku tidak, pasti yang lain akan cakap dia yang paling kena marah, tapi bukan, abang long yang paling banyak kena marah, dari kecil sehinggalah meningkat dewasa, dia sudah rasakan semuanya, i <3 you abang long

Muhd Iqbal Ibrahim B Daud.20, diploma in banking maybe, tak ingat. HOHO. dia anak abah paling sayang. yang saya nampak lah. caring pasal adik-adik, tapi tak ngam sangat dengan saya. mana tak nya, tak habis-habis nak cakap saya ni Bonzer / Gemuk. Dia suka sambal ummi, mmg suka. muka dia tak handsome, tapi dia manis. comel kan dia senyum ? XD

Mayang Ilani Ibrahim bt Daud. 17 tahun, baru habis SPM. dia yang paling saya respect. dia kurus k? badan dia lawa (!) doakan dia cemerlang SPM.dia tak boleh lepaskan shishaaa. dia seorang yang sporting, pandai hormat orang tua. pandai bergaul. tinggi dia 163 tinggi 1 cm dr saya lah. tapi saya 10 kg lagi gemuk dr dia.

Mayang Izati Ibrahim Bt Daud. 14, akan ambil PMR next year. ya.. dia sama umur dengan saya, coz dia adalah keluarga abah yang 'pertama' and saya yang 'kedua.' Apapapun, abah masih menjaga mereka sehingga kehariini. jadi tipulah mereka if abah tak jaga adik-beradik aku ni. kak zati adalah seorang yang bercakap dengan menggunakan hujung lidah *lembut, dia pandai. speaking cair. dia sombong bak kata orang yang baru kenal dia. haha. hantu shishaaaa

Mayang Dany Ibrahim Bt Daud. 14 tahun, eyh, ni sayalaaaa.

Mayang Zahirah Ibrahim Bt daud. 12, tahun depan form 1 sekolah dengan aku; 4A1B time dia nak ambil exam, saya puasa *over eh. semata-mata nak suruh dia dapat 5A, duk asrama. masa dia ambil result, saya menangis. okay. suka gaduh dengan dia. mana tak nya, bila saya gaduh, saya yang kena marah. suka sangattt ! dia pemalas tersangat pemalas. tapi kalau sekali buat kerja, rajin pada awalnya, dia senang je. suruh adik ipar tegur, confirm rajinn !

Mayang Zakiyah Ibrahim Bt Daud. The Biru one. heheh. dia pemalas nak belajar, tolol. suka buat lawak , ummi cakap dia sama je dgn saya. cari barang guna lutut. dia gemuk  , nakal , dan pemain bola terhebat lorong 4/6. cakap banyak dan kadang-kadang suka buat orang.

Mayang Zulaikha Ibrahim Bt Daud, 6 tahun, tahun depan darjah 1. manja, tak boleh marah. Dia buat perangai, memang saya dah maklum, dia nak menangis. dia pandai. math pun 96 % , okay what.

Mayang Zahraa Ibrahim Bt Daud , semua tahu, ni lah yang paling saya sayang. hoho. saya shayangkan dia, serious, sayang sangatt. nakal tau, dia tak pernah panggil saya along sebab tak pandai, dia panggil.. A...tah. cis. saya nak bela dia if saya dah besar. and if saya mampu. heheh.

itu je lah. ini family gua. bukan family lu. saya tidak bersedia untuk kehilangan mereka. Ya Allah. aku mohon, jangan rampas mereka sebelum aku yang pergi dahulu , cinta aku untuk mereka, terutama Mayang Zahraa Ya Allah. ummi, adik-adik. aku tak tahu apa yang aku akan buat jika aku kehilangan mereka. Amin..
mungkin, normallah aku melawan. tapi jauh disudut hati, aku sayangkan mereka.
Saya tahu awak akan tekan

3 comments:

  1. keluarga mayang :) hehe. yep! family is soo precious. nothing can replace them. appreciate them before lose them :)

    ReplyDelete
  2. yes , trying to appreciate them :') dan mencintai mereka adalah satu benda yang tulus dan tiada tandingan

    ReplyDelete